Voorbereiding/Training

Een goede training is het halve werk

De Harderrun is een loopwedstrijd over 5, 10 of 15 kilometer. Voor de kids is er een kidsrun van 1 kilometer. Het parcours is niet zo zwaar, maar misschien is dit wel je allereerste deelname aan een hardloopwedstrijd. Een goede voorbereiding is dan ook zeker noodzakelijk om op een verantwoorde manier deel te nemen.
Op deze pagina vind je handige tips voor een zo goed mogelijke voorbereiding. Natuurlijk is een goede training onontbeerlijk, maar ook de juiste kleding (en met name schoenen) en voeding voor en tijdens de Harderrun zijn belangrijk

Kleding

De voorkeur in kleding loopt sterk uiteen bij lopers. Waar de een zweert bij een strakzittende shirt en een tight van functionele stof, vindt een ander een katoenen shirtje en broek al voldoende. Luister naar je lichaam en probeer tijdens de trainingen uit wat je wel of niet prettig vindt.
Belangrijk: stem je kleding of op de weersvoorspelling. Het kan, vooral in de zomer, snel warm zijn tijdens het hardlopen. Houdt hier rekening mee wanneer je gaat lopen.

Schoenen

Nog belangrijker dan goede kleding is goed schoeisel, dit ter voorkoming van allerhande blessures. Wie denkt dat goede schoenen alleen ter voorkoming van blaren zijn en derhalve jarenlang op dezelfde schoenen blijft rondlopen, heeft het goed mis. Allerlei klachten, van voet-, enkel-, knie-, maar ook rug- en zelfs nekblessures kunnen het gevolg zijn van een verkeerde of verouderde schoen. Laat je daarom niet verleiden tot een aanbieding bij de eerste de beste winkel, maar vraag uitgebreid advies bij een speciaalzaak. Een belangrijk advies aan lopers is: je kunt op alles besparen, behalve op je schoenen!